wtorek, 28 lipca 2015

Jaskółka oknówka

Jaskółka oknówka (delichon urbicum) - gatunek niewielkiego ptaka wędrownego z rodziny jaskółkowatych. Rozpowszechniony i znany na terenie całego kraju. Żywi się muchami i komarami schwytanymi w powietrzu. Gniazdo składa się z błota i w odróżnieniu od dymówki umiejscowione  jest zawsze na zewnątrz budynku. Często gniazda zakładane są bardzo blisko siebie. Oknówka to ptak migracyjny, więc jego przylot przypada na miesiące od kwietnia do maja a odlot od września do października.

Głos oknówki:











Nie wiem jak u Was, ale u mnie kompletnie ostatnio brak ptaków. Nie widuję nawet zwykłych kosów, czy sikorek nie wspominając o czymś ciekawszym. Czy tylko ja mam takiego pecha? 

40 komentarzy:

  1. Tak, wróble się gdzieś wyniosły. Podejrzewam, że na pola pełne jedzonka ;)
    Jaskółki są i kawki. Ale baczniej poobserwuję.

    OdpowiedzUsuń
  2. Malo tych ptakow, masz racje...a szkoda, widocznie juz sie wybraly gdzies na poludnie...albo nie spiewaja a tym samym nie sa slyszalne i tym samym widoczne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Teraz ucichły, zbierają siły do przetrwania zimy. U mnie pełno kosów, wróbli, a jaskółki śmigają po niebie. Pojawił się w ogrodzie dzięcioł zielony i zanosi się chichotem, aż ciarki przechodzą. Nie zauważyłam, żeby ptaków było mniej. Może u Was przeniosły się w miejsca, gdzie mają więcej pokarmu?
    Śliczne są te oknówki:)

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie jest całkiem sporo mazurków i czasami wpadają sikorki. Tylko gdy jest gorąco gromadnie przychodzą do poidełek !
    Piękne jaskółeczki :)))

    OdpowiedzUsuń
  5. Przypominam sobie te gniazda wokół stodoły w dzieciństwie. Teraz tylko je widzę w locie. Bardzo je lubię. Masz rację ptaszków jest mało. Widziałam ostatnio tylko sikorki, ale na wizyty srok nie narzekam. Skrzeczą od samego rana:):):):)

    OdpowiedzUsuń
  6. ekstra fotki,u nas ich coraz mniej widać.A z ptakami to u mnie to samo pustawo:(.pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. To kwestia upałów - gdy pada owadożery mają mało pokarmu, ale gdy jest tak sucho mają jeszcze mniej.

    OdpowiedzUsuń
  8. Hi!! Nice series of pics.. Cheers..

    OdpowiedzUsuń
  9. Niesamowite. Sądziłam, że te ptaszki już nie istnieją.
    Piękne zdjęcia:)*

    OdpowiedzUsuń
  10. Super zdjęcia :) Od dziecka będąc na wakacjach u babci zachwycałam się jaskółkami :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam jaskółki i lubię patrzeć na ich loty. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam jaskółki i lubię patrzeć na ich loty. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Uwielbiam jaskółki, co roku wypatruję czy wrócą do naszej owczarni. Serdeczności ślę :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Lubię jaskółki i jerzyki w locie. Takie żywe antydepresanty :) A u mnie był najazd szpaków

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo sympatyczne ptaki. Są u mnie codziennie.

    OdpowiedzUsuń
  16. My mamy dymówki. Wszystkie jaskółeczki są piękne!

    OdpowiedzUsuń
  17. Sikory wyniosły się z młodymi w bardziej bezpieczne i bogatsze w owady okolice, kosy też. Trzeba przeczekać, Fajne te foty na fasadzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No mam nadzieję że już niedługo i się pojawią:)

      Usuń
  18. Piękne Twoje jaskółki u nas są jaskółki dymówki wiją gniazda w srodku budynku.

    OdpowiedzUsuń
  19. Piękne Twoje jaskółki u nas są jaskółki dymówki wiją gniazda w srodku budynku.

    OdpowiedzUsuń
  20. Piękne ptaki i nawet można stwierdzić, że Polacy mają do nich szczególny sentyment;)

    OdpowiedzUsuń
  21. W te upały teraz to i jaskółki w dzień tak nie latają, wszystko się chroni przed słońcem.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Dziękuje za ślad po Twojej obecności:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...